ASETUS VALMISMATKASTA ANNETTAVISTA TIEDOISTA
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941085
1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa?
- 10 § Jos matkalle osallistuu alaikäinen ilman huoltajaa, matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ennen matkaa annettava hänen huoltajalleen tiedot, joiden avulla alaikäiseen tai hänestä matkakohteessa vastuussa olevaan henkilöön saadaan suoraan yhteys.
2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa?
- 3 § Jos sopimukseen sovelletaan kuluttaja-asiamiehen ja alan elinkeinonharjoittajien järjestön välisiin neuvotteluihin perustuvia yleisiä matkaehtoja, ne on otettava esitteeseen kokonaisuudessaan ja muuttamattomina, jollei 2 momentista muuta johdu. Matkanjärjestäjän erityisehdot on tällöin sijoitettava esitteeseen välittömästi yleisten matkaehtojen jälkeen tai muutoin selkeästi erottuvina. Jos erityisehto poikkeaa yleisistä matkaehdoista, poikkeuksesta on huomautettava näkyvästi.
Yleisiä matkaehtoja ei tarvitse julkaista enintään
kahdeksansivuisessa esitteessä, jos ehdot ovat muulla tavoin matkustajan
saatavilla. Esitteessä on kuitenkin viitattava sovellettaviin yleisiin
matkaehtoihin sekä mainittava, mistä ne voi saada tai, jos ehdot on
julkaistu matkanjärjestäjän muussa esitteessä, missä ne on julkaistu.
3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa?
- 9 § Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa valmismatkalain 16 §:ssä säädetyn mukaisesti, matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai välittäjän paikallisen edustajan nimi, osoite ja puhelinnumero tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi vaikeuksissa ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai välittäjään.
4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta?
- 2 § Esitteessä on mainittava sen voimassaoloaika sekä
matkanjärjestäjän nimi, osoite ja puhelinnumero. Jos esitteeseen
sisältyy useamman matkanjärjestäjän matkoja, on esitteestä käytävä
selvästi ilmi kunkin matkan järjestäjä. Sopimukseen sovellettavat yleiset ehdot on julkaistava
esitteessä selkeästi havaittavalla tavalla ja helposti luettavalla
kirjasinkoolla.
5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä?
- 6 § Jos matkanjärjestäjä varaa itselleen oikeuden muuttaa esitteessä julkaistuja sopimusehtoja tai matkaa koskevia tietoja, on tästä mainittava esitteessä näkyvästi.
ASETUS VALMISMATKALIIKKEISTÄ
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1995/19950366
1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden?
- 1 § Valmismatkaliikerekisteriin merkittävät tiedot
Valmismatkaliikerekisteriin merkitään:
1) yksityisen elinkeinonharjoittajan täydellinen nimi,
postiosoite ja kansalaisuus sekä toiminimi, mahdollinen aputoiminimi,
kaupparekisterinumero ja toimipaikan postiosoite;
2) suomalaisen yhteisön tai säätiön toiminimi, mahdollinen aputoiminimi, kaupparekisterinumero ja toimipaikan postiosoite;
3) ulkomaisen elinkeinonharjoittajan Suomessa
rekisteröimän sivuliikkeen toiminimi, kaupparekisterinumero ja
toimipaikan postiosoite;
4) toimiiko valmismatkaliikkeen harjoittaja matkanjärjestäjänä, matkanvälittäjänä vai molempina;
5) tarjoaako elinkeinonharjoittaja tilauslennolla tehtäviä kuljetuksia suoraan kuluttajille;
6) ulkomainen matkanjärjestäjä, jonka lukuun matkanvälittäjä välittää valmismatkoja koskevia sopimuksia;
7) rekisteritunnus ja rekisteröinnin päivämäärä; sekä
8) rekisteristä poistamisen syy ja ajankohta.
Tiedot rekisteristä poistetuista valmismatkaliikkeen
harjoittajista on säilytettävä vähintään kolme vuotta rekisteristä
poistamisesta.
Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä.
2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää?
- 8 § Kirjanpito
Vakuuden asettamiseen velvollisen valmismatkaliikkeen
harjoittajan, joka järjestää tai välittää valmismatkoja ulkomaille, on
järjestettävä kirjanpitonsa sellaiseksi, että matkustajien ennen
valmismatkalle lähtöään maksamat varausmaksut ja kokonaishinnan
loppusuoritukset käyvät ennakkomaksuina ilmi kirjanpidosta.
- 2 § Rekisteriin tehtävät ilmoitukset
Valmismatkaliikkeistä annetun lain (1080/94) 4 §:ssä
tarkoitetut ilmoitukset on tehtävä kirjallisesti kuluttajaviraston
vahvistamalla lomakkeella.
Ilmoitusta tehtäessä on suoritettava säädetty maksu. Ilmoitus katsotaan tehdyksi vasta sitten, kun maksu on suoritettu.
4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava?
- 7 § Vakuudenasettamisvelvollisuudesta vapauttaminen
Kuluttajavirasto voi erillisestä hakemuksesta vapauttaa
valmismatkaliikkeen harjoittajan vakuudenasettamisvelvollisuudesta
kokonaan tai osittain, jos:
1) valmismatkaliiketoiminnassa ei peritä ennakkomaksuja tai ennen matkan päättymistä perittävä maksu on vähäinen; tai
2) valmismatkaan ei sisälly kuljetusta eikä
valmismatkaliikkeen harjoittajan maksukyvyttömyystilanteessa riskiä
matkan keskeytymisestä.
Haettaessa 1 momentissa tarkoitettua vapautusta
vakuudenasettamisvelvollisuudesta on hakemuksessa ilmoitettava sen
perusteena olevat seikat.
5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa.
- Ote valmismatkarekisteristä 30€ (maksuton rekisteröinnin yhteydessä)
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/73a31b2e-8b28-416c-8c97-aef7cd45435a.aspx
LAKI VALMISMATKALIIKKEISTÄ
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080939
1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä?
- 15 § (30.11.2012/675) Pakkokeinot
Jos
joku harjoittaa valmismatkaliikettä ilman, että hänet on rekisteröity
valmismatkaliikkeen harjoittajaksi, tai jos valmismatkaliikkeen
harjoittaja asettamatta vakuutta harjoittaa toimintaa, johon vaaditaan
vakuus, Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista
jatkamasta tällaista toimintaa.
2. Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta?
- 15 § (30.11.2012/675) Pakkokeinot
Jos valmismatkaliikkeen harjoittaja laiminlyö 13 §:ssä, 14
§:n 2 momentissa tai 19 §:ssä säädetyn velvollisuuden, Kilpailu- ja
kuluttajavirasto voi kehottaa asianomaista määräajassa täyttämään
velvollisuutensa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa tässä pykälässä tarkoitetun kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.
- 1 § Soveltamisala
Tämä laki koskee valmismatkalain (1079/1994) soveltamisalaan kuuluvien valmismatkojen järjestämistä, tarjontaa ja välittämistä (valmismatkaliikkeen harjoittaminen).
Valmismatkaliikkeen
harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten
järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos
kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen
harjoittaja.
- 2 § Oikeus harjoittaa valmismatkaliikettä
Valmismatkaliikettä
saa harjoittaa vain sellainen luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö,
joka on tämän lain mukaisesti rekisteröity valmismatkaliikkeen
harjoittajaksi.
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) matkanjärjestäjällä
valmismatkaliikkeen harjoittajaa, joka suunnittelee ja toteuttaa
valmismatkoja sekä tarjoaa niitä joko itse tai muun
elinkeinonharjoittajan välityksellä taikka joka omaan lukuunsa tarjoaa
toisen järjestämiä valmismatkoja;
2) matkanvälittäjällä valmismatkaliikkeen harjoittajaa, joka matkanjärjestäjän lukuun välittää valmismatkoja koskevia sopimuksia;
5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella?
- 9 § Vakuuden asettaminen
Matkanjärjestäjän on asetettava maksukyvyttömyytensä varalta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle sen hyväksymä vakuus, joka turvaa:
1) matkustajien paluukuljetuksen, jos sopimukseen on sisältynyt kuljetus;
2)
matkan peruuntuessa ennen matkan alkamista suoritetun maksun tai matkan
keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaavan hinnan korvaamisen
kuluttajalle; sekä
3) matkustajien majoituksen matkakohteessa paluukuljetukseen asti, jos sopimukseen on sisältynyt majoitus.
MATKAILU JA KULUTTAJASUOJA
- 4 § (5.1.1994/16)
Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä,
joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin
harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
- 2 § (29.8.2008/561) Markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus
Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on
selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten
arvojen kanssa ja erityisesti jos:
1) se loukkaa ihmisarvoa taikka uskonnollista tai poliittista vakaumusta;
2) siinä esiintyy sukupuoleen, ikään, etniseen tai
kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, terveydentilaan,
vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön
liittyvään seikkaan perustuvaa syrjintää; taikka
3) siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa
vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä ilman,
että tällaisen toiminnan esittämiseen on markkinoitavaan hyödykkeeseen
liittyvää asiallista perustetta.
Alaikäisille suunnattua tai alaikäiset yleisesti
tavoittavaa markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena erityisesti,
jos siinä käytetään hyväksi alaikäisen kokemattomuutta tai
herkkäuskoisuutta, jos se on omiaan vaikuttamaan haitallisesti
alaikäisen tasapainoiseen kehitykseen tai jos siinä pyritään
sivuuttamaan vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisesti lapsensa
kasvattajina. Hyvän tavan vastaisuutta arvioitaessa otetaan huomioon
markkinoinnin yleisesti tavoittamien alaikäisten ikä ja kehitystaso sekä
muut olosuhteet.
- 11 § (29.8.2008/561) Hinnanalennusilmoitukset
Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi
enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan
aikaisemmin perimän hinnan.
-Ei voi koska; 1 § Lakia sovelletaan kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille.
5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”.
- 5 § (29.8.2008/561) Sekaannuksen vaara
Vertaileva mainonta tai muu markkinointi ei saa
aiheuttaa sekaannuksen vaaraa elinkeinonharjoittajan ja kilpailijan
tavaramerkkien, toiminimien tai muiden erottavien tunnusten taikka
hyödykkeiden kesken, jos se on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja
tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen,
jota hän ei ilman tällaista markkinointia olisi tehnyt.
KULUTTAJATURVALLISUUSLAKI
- 5 § Huolellisuusvelvollisuus
Toiminnanharjoittajan
on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä
tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai
kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai
omaisuudelle. Toiminnanharjoittajalla on oltava riittävät ja oikeat
tiedot kulutustavarasta ja kuluttajapalvelusta, ja hänen on arvioitava
niihin liittyvät riskit.
- 5 § Huolellisuusvelvollisuus, 6 § Ilmoitusvelvollisuus, 7 § Turvallisuusasiakirja, 8 § Vaarallisesta kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ilmoittaminen, 9 § Tietojen antaminen kuluttajille
TUOTEVASTUULAKI
- 4 a § (8.1.1993/99)
Vahinkoa
kärsineen on näytettävä toteen vahinko, tuotteen puutteellinen
turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen
syy-yhteys.
VALMISMATKALAKI
- En tietenkään tyydy SP:n vastaukseen!
- 16 § Avustamisvelvollisuus
Jos
matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen
uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava
häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä,
rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa
toimenpiteissä.
2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla. Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin?
- En ole oikeutettu korvaukseen.
- 18 § Virheilmoitus
Matkustaja
ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä
matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi
virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Jos matkakohteessa ei ole
matkanjärjestäjän edustajaa, virheilmoitus voidaan tehdä
elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan ja
jonka suorituksessa virhe ilmenee. (19.12.2008/938)
- 6 § (19.12.2008/938) Matkaesite
Jos
valmismatkasta laaditaan matkustajien saataville esite, siinä on
mainittava esitteen voimassaoloaika, matkanjärjestäjän nimi ja
yhteystiedot sekä seuraavat matkaa koskevat tiedot:
1) matkan hinta, hintaan sisältyvät palvelut, mahdolliset erikseen perittävät maksut ja maksuehdot;
2) matkan kohde tai kiertomatkan kohteet ja matkareitti;
3) matkan kesto päivinä tai viikkoina ja kiertomatkoista myös oleskeluajat eri paikkakunnilla;
4) lähdön ja paluun päivämäärät sekä paikat;
5) kulkuväline, kuljetusmuoto, kuten reitti- tai tilauskuljetus, matkustusluokka ja alustavat aikataulut;
6)
majoituksen muoto, sijainti, kohdevaltion sääntöjen mukainen luokitus
tai muu mukavuustasoa kuvaava selvitys sekä muut pääominaisuudet, kuten
saatavilla olevat palvelukset ja huoneen tai huoneiston tyyppi ja
varustetaso;
7) yleiset tiedot Euroopan talousalueeseen
kuuluvien valtioiden kansalaisten tarvitsemista matkustusasiakirjoista
ja niiden hankkimiseen yleensä tarvittavasta ajasta sekä matkaa ja
oleskelua koskevista terveysmääräyksistä;
8) tarve kattaa henkilö- ja esinevahingoista sekä matkan peruuttamisesta koituvat kulut vapaehtoisella matkavakuutuksella;
9)
vaaditaanko matkan toteuttamiseen vähimmäismäärä matkustajia ja milloin
matkan mahdollisesta peruuttamisesta vähäisen osanottajamäärän takia
viimeistään ilmoitetaan;
10) onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut valmismatkaliikkeistä annetun lain (939/2008) 9 §:ssä tarkoitetun vakuuden, minkä valtion lain mukaan vakuus on asetettu ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
- 7 § (19.12.2008/938) Tiedot ennen sopimuksen päättämistä
Matkanjärjestäjän
on huolehdittava siitä, että matkustaja saa 6 §:ssä tarkoitetut tiedot
sekä 6 a §:ssä tarkoitetut sopimusehdot ennen sopimuksen päättämistä.
Sopimusehdot ja 6 §:n 10 kohdassa tarkoitetut tiedot on annettava
kirjallisina tai 6 a §:n 1 momentissa tarkoitetulla pysyvällä tavalla
sähköisesti.
4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla?
- Matkan järjestäjä voi korottaa hintaa mutta korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi.
- 14 § Hinnan muutokset
Matkanjärjestäjä
saa sopimusehdoissa varata itselleen oikeuden korottaa matkan hintaa
sopimuksen päättämisen jälkeen, jos matkanjärjestäjä sitoutuu myös
alentamaan matkan hintaa vastaavalla perusteella. Hinnan korotus saa
perustua ainoastaan:
1) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutoksiin;
2) matkan kustannuksiin vaikuttavaan valuuttakurssien muutokseen; tai (20.11.1998/850)
3)
kuljetuskustannusten muutokseen, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut
vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta
päätettäessä.
5. a. Miten määritellään valmismatka?
- Valmismatkalla tarkoitetaan tässä laissa
etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten
yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
1) kuljetus ja majoitus; tai
2)
kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta
olennainen matkailupalvelus; tässä tarkoitettuna palveluksena ei pidetä
kuljetukseen tai majoitukseen liittyvää oheispalvelusta, kuten
ruokailu-, ajanvietto- tai kokousjärjestelyjä, eikä muuta vastaavaa
palvelusta, joka ei määräävästi vaikuta kokonaisuuden sisältöön ja
hintaan.
5 b. Järjestät kavereillesi shoppailumatkan Tukholmaan toimien myös matkanjohtajana matkalla. Hoidat varaukset ja rahaliikenteen matkatoimistoon päin. Kaverisi suivaantuu kun varaamasi hotelli ei vastannut hänen odotuksiaan. Voiko hän hakea korvauksia valmismatkalain perusteella?
- 3 § (19.12.2008/938) Muut määritelmät
Matkanjärjestäjällä
tarkoitetaan tässä laissa sitä, joka suunnittelee ja toteuttaa
valmismatkoja sekä tarjoaa niitä joko itse tai muun
elinkeinonharjoittajan välityksellä taikka joka omaan lukuunsa tarjoaa
toisen järjestämiä valmismatkoja.
Eli tämän lakipykälän perusteella kaverilla on oikeus hakea korvauksia, koska;
Matkustajalla tarkoitetaan sitä, joka on tehnyt
matkanjärjestäjän tai -välittäjän kanssa valmismatkaa koskevan
sopimuksen tai jolla on oikeus osallistua matkalle sellaisen sopimuksen
perusteella, jonka muu henkilö tai yhteisö on tehnyt matkanjärjestäjän
tai -välittäjän kanssa
6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua?
- Matkanjärjestäjää koskee laki 16 § Avustamisvelvollisuus
Jos
matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen
uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava
häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä,
rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa
toimenpiteissä.
- 20 § Hinnanalennus
Jos
virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella
tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen
merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.
- 10 § Matkasopimuksen luovutus
Matkustajalla
on oikeus luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka
täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot.
Luovutuksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia
ennen matkan alkamista.
Matkanjärjestäjä saa periä
kohtuullisen korvauksen luovutuksesta aiheutuvista tarpeellisista
toimenpiteistä. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat
yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja mahdollisesti perittävän
korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan?
- 21 § Sopimuksen purku
-Matkustajalla
on oikeus purkaa sopimus ennen matkaa, jos matkanjärjestäjä muuttaa
olennaisesti matkaehtoja, matkaohjelmaa tai muita matkajärjestelyjä tai
jos matkustajalla on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän
suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.
-Matkustajalla
on oikeus purkaa sopimus matkan aikana tai matkan jälkeen, jos matkan
toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun
perin asetettua tarkoitusta. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on
ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan on maksettava
matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa
matkustajalle.
-Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan
aikana, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa
järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun
perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai
muulle sovitulle paikkakunnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti